söndag, oktober 18, 2009

Nystvindan and challenge

Äntligen hade jag tid för ett stickkafé. Har saknat att jag inte kunnat gå dit på flera veckor. Var där igår och det var lika trevligt som vanligt. Flera nya ansikten också. Lena hade också bra pris på Strömpegarn så jag kunde inte låta bli att köpa två enfärgade nystan. Köpte även knappar till min Lady. Hittade tre enkla fina som kommer att passa perfekt till henne. Men det bästa av allt var att Lena hade nystan från samma färparti av Eco Multi som jag stickar min Lady i. Så nu kan jag sticka lite längre armar utan att oroa mig för att inte garnet ska räcka. Tycker orginalet har lite korta armar. Så här långt har jag kommit nu.

DSC00273

At last I had time for a trip to Nystvindan and knitting meet. Have missed it. I have had much to do for several weeks. Was there yesterday and it was as nice as usual. Several new faces to. Lena also had nice price on Strömpegarn so I couldn’t resist buying two single coloured skeins. I also bought buttons for my Lady. Found three simple fine ones that will fit perfect on her. But the best part was that Lena had skeins from the same dyelot of Eco multi that I’m knitting my Lady in. Now I can knit the sleeves a bit longer without worrying that I will run out of yarn. The original has a bit short sleeves for me. This is how far I’ve gotten now.

Min utmaning går sakta framåt också. De första rutorna var lite pilliga att göra, men nu tror jag det ska gå bättre om jag inte trasslar ihop de olika nystanen förstås:-). Men risken finns att detta blir beroendeframkallande för det är som Lisa säger. Man blir på sätt och vis klar flera gånger under arbetets gång. Så därför håller jag mig undan just nu. Har ju lovat att sockorna  ska få åka utomlands :-). Så det är väl bäst att jag håller vad jag lovat. Annars kanske de inte vill vara med längre utan börjar krångla;-). Det är förresten den här som den ska få se Istanbul i.

DSC00258

My challenge moves on slowly to. The first squares was a bit tricky but now I think it will be easier, if I don’t mix up the skeins:-). But I think it’s like Lisa said. This knitting can be addicting because you feel you’re finished several time during the knitting. That’s why I try to stay away from it right now. Have promised it a nice trip abroad :-). I better hold my promise. Otherwise it maybe will start to malfunction;-). By the way. It’s in this it will travel when seeing Istanbul.

Pattern: French Market Bag

Yarn: Sandnes Tove and my own hand-dyed wool yarn.

Needles: US 8 / 5.0 mm

Som en slutkläm på det här inlägget kommer en bild på oktoberrutorna. De är tillsammans min andra utmaning. Ska försöka sy ihop dem snyggt istället för att virka ihop dem. Blir verkligen en utmaning eftersom de är stickade i bomullsgarn. Inbillar mig att det är svårare att få det snyggt i bomullsgarn än ullgarn eftersom bomullsgarn inte är likande förlåtande som ullgarn.

DSC00274

As a finish here is a photo on my October squares. They, thogether with the other squares, are my second challenge. Im going to try to sew them thogether instead of crocheting them thogether. Will really be a challenge as they are knitted in cotton yarn. I imagine that it’s more difficult to do it nice, as cotton yarn isn’t as forgiving as wool yarn are.

1 kommentar:

Monica Hansen sa...

Vilket härligt garn!