fredag, januari 01, 2010

Årskrönika 2009/Year chronicle 2009

Så vad hände på stickfronten 2009? Det blev en del färdiga saker, men även en del UFO:n tyvärr. Här kommer en sammanfattning av året som gått:

Årets stickprojekt: Sockor i alla dess former Stickade många sockor under året. Var med i Stickamera’s sockklubb. Stickade inte alla varje månad, men då blev det andra sockor istället. Det blev nitton par till slut. Då har jag inte räknat med de par som fortfarande sitter på stickorna.

Årets höjdare: Jag har stickat flera tröjor och koftor under året. Det är en bedrift eftersom jag tidigare tagit sådan tid på mig bara på en tröja.

Årets bottennotering: Min Baristasjal (Ravlerylänk) som lyckades bli ett UFO trots att jag tycker den är rolig att sticka. Vill verkligen ha den klar. Får skylla på att annat kom i vägen.

Årets händelse: Lisa’s So You Think You Can Knit utmaning. Tyvärr skulle jag väl inte gått med eftersom jag hade så mycket annat under hösten. Därför blev det inte så mycket med den. Började på ett sockor i dominoteknik. De ska bli klara men när är en annan fråga. Filtarna som jag skulle sy ihop virkade jag ihop istället eftersom rutorna blev så olika stora.

Årets bästa: Min Mermaid. Mönster av Hanne Falkenberg.

Årets roligaste: Att jag lyckats få till några egna mönster och lyckats få ner dem på papper. Det svåraste är att få ner dem på papper.

Årets nöjdaste: Att jag i stort sett hann med alla julklappar jag tänkt mig. Det var bara filt nummer två sominte var klar på julafton, men den blev klar på juldagen och kunde lämnas över.  Så den planeringen fungerade som jag tänkt mig i alla fall.

Nyårslöften brukar jag inte ge men ett kommer i år. Jag ska ta tag i min Barista och bli klar med den. Vill ju bli klar med den.

Som avslutning kan jag tala om att det absolut bästa som hände 2009 var äldsta dotterns bröllop i juni. Det var ett vackert bröllop och samtidigt fick jag ha alla tre barnen hemma. Det händer ju inte så ofta nuförtiden när mellandottern bor i Australien.

 

 0073 copy

What about knitting 2009. Some FO and some UFO (sorry to admit). Here’s a sum up of the year:

Knitting project of the year: Socks. I’ve fnished 19 pairs. Not counting the pairs on the needles.

Top of the year: I’ve finished several cardi’s and sweater’s. That’s a feat for me. I usually take real long time for just one sweater.

Bottom of the year: My Barista shawl (Ravelry link) that turned into an UFO even though I love to knit on it. I really want to finish it. I blame it on other knitting project that came in the way.

Event of the year: Lisa’s So You Think You Can Knit challenge. I shouldn’t have joined as I had so much to do during autumn. I started on a pair of domino knitted socks and I will finish them. The afghan’s I intended to sew together I crocheted together instead because they were so diffrent in size.

Best thing of the year: My Mermaid. Pattern by Hanne Falkenberg.

Most satisfaying thing of the year: That I manage to design my own pattern and to write them down. The hardest thing is to write them down.

Most pleased  of the year:That I almost finished all christmas presents in time. Only one afghan left on christmas eve and that was finished on christmas day. That planning worked anyway.

I usually don’t take any new year promises but this year I will make one. To finish my barista. I really want to.

As an end I can say that the absolutely best part of 2009 was DD1 wedding in June. It was a beautiful wedding and I also had my three children home at the same time. That don’t happen so often these days as DD2 lives in Australia.

1 kommentar:

LivM sa...

Er innom igjen og vil ønske deg og dine et riktig Godt Nytt År!